کد خبر: ۳۱۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023January 09
يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش روز گذشته صحبت‌هايي راجع به کنکور، اردوهاي مدارس و البته فرزندش که مدرسه دولتي مي‌رود مطرح کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش روز گذشته صحبت‌هايي راجع به کنکور، اردوهاي مدارس و البته فرزندش که مدرسه دولتي مي‌رود مطرح کرده است.

به گزارش شفاآنلاین:او انتقادهايي به روش‌هاي تربيتي و آموزشي دانش‌آموزان وارد کرده. او گفته دانش‌آموزان ما يک وجهي تربيت شده‌اند در حالي که بچه‌هاي امروز، چندوجهي‌اند. نوري گفته فرزندش در مدرسه دولتي درس مي‌خواند اما يکبار از مدرسه تماس نگرفته‌اند که ببينند چه کاري مي‌تواند براي مدرسه انجام دهد. او اسم مدرسه را نياورده و نگفته مديران و مسئولان مدرسه اصولا مي‌توانسته‌اند با وزير تماس مستقيم بگيرند و از او بخواهند براي نمونه در جلسه انجمن اوليا و مربيان شرکت کند؟ چراکه در کشور ما دسترسي به مسئولان در سطوح پايين‌تر هم حتي از طريق دفاتر آن‌ها، امري دست نيافتني است چه برسد به وزير! اين اتفاق را به وضوح مي‌توان از ميان صحبت‌هاي ارباب رجوع‌هايي که با انبوه کاغذها و پرونده‌ها در زير بغل در راهروهاي ادارات و سازمان‌ها و نهادها سرگردانند، متوجه شد. به همين جهت اين گفته وزير که «مردم به مشارکت فراخوانده نمي‌شوند و توفيقات بچه‌ها به ندرت به اوليا منعکس مي‌شود»، نمي‌تواند زياد منطقي به نظر برسد. البته وزير گفته «براي دريافت کمک مالي تماس مي‌گيرند» و مشخص نيست وقتي مسئولان مي‌گويند سيستم آموزش و پرورش در مدارس دولتي به صورت رايگان است، مسئولان مدرسه فرزند آقاي وزير بابت چه اموراتي از او کمک مالي دريافت مي‌کنند البته وزير نگفته که اين کمک مالي را پرداخت کرده يا نه فقط گفته تماس مي‌گيرند.

برابري آموزشي داريم؟

«بچه‌ها را براي امروز تربيت مي‌کنيم، درحالي که بچه‌ها را بايد براي آينده و زمانه خودشان تربيت کرد و اين يکي از نقصان‌هايي است که چه در مدارس دولتي و چه غيردولتي وجود دارد»؛ اين بخشي از صحبت‌هاي وزير آموزش و پرورش است در يک همايش با نام «گردهمايي کشوري روساي ادارات مدارس و مراکز غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي و اعضاي شوراي هماهنگي موسسان مدارس غير دولتي سراسر کشور.» اما عدالت؛ واژه‌اي که نوري به سراغش رفته و گفته «عدالت مهم‌ترين عاملي است که موجب قوام حکومت خواهد شد؛ در اينجا عدالت اجتماعي و ذيل آن عدالت تربيتي و نصيب برابر آموزشي را داريم و بايد از ظرفيت‌هاي مردمي براي پياده‌سازي و تحقق اين جنبه از عدالت بهره‌مند شويم» و در حاليکه بسياري از کودکان و نوجوانان ايراني در مناطق محروم سراسر کشور به دلايل متعددي نظير نداشتن مدرسه، فقر و غيره از تحصيل محروم مانده‌اند، ازاستقبال خوب مردم از مدارس غيردولتي ياد کرده و گفته «يادمان نرود مردم ولي‌نعمتان ما هستند و وقتي اينگونه فکر کنيم برنامه‌ريزي صحيحي انجام مي‌دهيم.»

بچه‌ها چندوجهي‌اند؛ ما يک وجهي هستيم

وزير گفته ما قانون زياد داريم و به سند تحول بنيادين از جمله نقاط قوت در آموزش و پرورش اشاره کرده. اما او انتقادي هم از مدارس دولتي کرده و گفته بچه‌ها چندوجهي‌اند اما يک وجهي تربيت مي‌شوند. زياد توضيح نداده که منظورش از چندوجهي بودن چيست‌. او ادامه داده که «بچه‌ها را براي امروز تربيت مي‌کنيم، درحالي که بچه‌ها را بايد براي آينده و زمانه خودشان تربيت کرد و اين يکي از نقصان‌هايي است که چه در مدارس دولتي و چه غيردولتي وجود دارد.» البته اين گفته که بچه‌ها را بايد براي زمانه خودشان تربيت کرد، مي‌تواند در برگيرنده اين جمله هم باشد که امکانات هم متناسب با زمانه و شرايط تغيير مي‌کند و بايد امکانات به روز و متناسب با شرايط را در اختيار بچه‌ها قرار داد. نوري، گفته «ارزشيابي‌هاي ما مچ‌گيري است و شايد نظام کنکوري ما اينگونه بوده است.» بعد به قضيه فرزندش اشاره کرده که در مدرسه دولتي درس مي‌خواند اما يکبار هم به او زنگ نزده‌اند تا ببيند چه کاري مي‌تواند براي مدرسه بکند؛ او گفته به مشارکت فراخوانده نشده!

رسانه‌ها پرو بال ندهند

اما کنکور سراسري و تقلب در آزمون و راهکارهايي که مسئولان ذيربط در روزهاي اخير براي جلوگيري از تقلب ارائه کردند هم بخشي از سوالاتي بود که توسط خبرنگاران در گردهمايي مربوطه از وزير آموزش و پرورش پرسيده شد. وزير در مورد برخورد با کساني که در برگزاري آزمون‌هاي مدارس تخلفي کرده‌اند و نوع محروميت‌هايي که شامل حال اين افراد مي‌شود، توضيح داده: «من از رسانه‌ها درخواست داشتم تا از فرايند طراحي سوال تا اجراي آزمون و تصحيح سوالات از اين روند بازديد کنند. در همين رابطه اتفاقا هم از شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هم از شوراي سنجش و پذيرش وزارت علوم هم از مجلس شوراي اسلامي دعوت مي‌کنيم براي بازديد از اين فرايند تشريف بياورند و فکر مي‌کنم براي اولين بار است که چنين موردي اعلام مي‌شود. بنابراين تدابير لازم ديده شده است. تا امروز هيچ خدشه‌اي به هيچ کدام از آزمون‌هاي ما وارد نشده است و موارد تخلفي که تا به حال داشته‌ايم کاملا شناسايي شده‌اند و با آن‌ها بنابر قوانين برخورد شده است. معمولا برخورد با فرد متخلف در آزمون در قانون محروميت است که مي‌تواند محروميت از يک درس تا کليه دروس باشد.» نوري ادامه داده است که «بايد مراقب شيطنت‌ها يا کنجکاوي‌هايي که عامل اين تخلفات است، بود. رسانه‌ها نيز نبايد به اين مساله پروبال بدهند چرا که هم‌ عدم اعتماد به جامعه تزريق مي‌شود هم دانش‌آموزاني که بايد امتحان بدهند نگران مي‌شوند.»

شاد و ديگر هيچ

عضو کابينه دولتي که عنوان «مردمي ايران قوي» را براي خود انتخاب کرده و رسانه‌ها هم با همين عنوان اخبار مربوطه را پوشش مي‌دهند، ديدار و گفت‌وگويي هم با عزت‌ا... ضرغامي، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي داشته و گفته دريکي از بندهاي سند انتظار دولت، آموزش‌وپرورش مکلف شده است تا دانش‌آموزان را در سال دو روز اردوي خارج از استان و شهرستان که داراي بيتوته باشد و چهار روز اردوي بيرون از مدرسه ببرد که جمع اين تکاليف 90ميليون روز سفر اردو خواهد شد، بنابراين لازم است تا از مجموعه ظرفيت‌هاي وزارت گردشگري و ميراث فرهنگي استفاده کنيم. او بر استفاده از ظرفيت‌هاي مختلفي که در آموزش‌وپرورش وجود دارد براي توسعه گردشگري تأکيد کرده و گفته: «چندين تشکل دانش‌آموزي مي‌توانند در اين حوزه فعاليت داشته باشند و همچنين ظرفيت‌هاي خوبي در شبکه شاد وجود دارد که مي‌توان از آن استفاده کرد»؛ شبکه شادي که در دوره همه گيري کرونا و مجازي شدن مدارس، رونمايي و به لحاظ کارايي و عملکرد با انتقادات بسياري از سوي کارشناسان آموزش روبه‌رو شد. هرچند که آقاي نوري در دفاع از اين شبکه روز گذشته، گفته «شبکه دانش‌آموزي شاد يکي از داشته‌هاي ماست. لازم است به‌خاطر اين شبکه از سرمايه‌گذاراني که آن را ايجاد کردند تشکر کنيم. ايجاد اين سکو موجب حمايت از آموزش مجازي شد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: